Η Τυπική Ανάπτυξη του Λόγου και της Ομιλίας

Ελλάδα Υγεία

 

Τα παιδιά αρχίζουν να επικοινωνούν μαζί μας από την ώρα που γεννιούνται. Το κλάμα είναι η πρώτη μορφή της επικοινωνίας τους. Σιγά σιγά και καθώς μεγαλώνουν αρχίζουν να έχουν βλεμματική επαφή με τα άτομα του περιβάλλοντος τους, δηλαδή αρχίζουν να μας κοιτάνε στα μάτια. Μέχρι να φτάσουν το πρώτο εξάμηνο της ζωής τους αρχίζουν να “παίζουν” με το φωνητικό τους σύστημα παράγοντας ήχους που πολλές φορές μοιάζουν με τους ήχους της ομιλίας.

Καθώς περνούν οι μήνες αρχίζουν να παράγουν όλο και περισσότερους ήχους, όλο και πιο συχνά και ξεκινούν να δημιουργούν συλλαβές πολλές φορές και επαναλαμβανόμενες π.χ. “πα πα πα, γκα γκα γκα” κ.ο.κ. Παράλληλα αρχίζουν να καταλαβαίνουν το όνομά τους και να γυρίζουν όταν τα φωνάζουν ενώ επιπλέον καταλαβαίνουν απλές εντολές. Γύρω στην ηλικία των 12 μηνών αρχίζουν να παράγουν τις πρώτες λέξεις με νόημα, συνήθως “μαμά, μπαμπά, παππού” κ.λ.π. ενώ για τους επόμενους μήνες αρχίζει να αυξάνεται ραγδαία το λεξιλόγιο που κατανοούν αλλά και οι λέξεις που παράγουν. Πλησιάζοντας την ηλικία των 2 ετών έχουν πλέον ένα αντιληπτικό λεξιλόγιο περί των 300 λέξεων και εκφραστικό λεξιλόγιο με περίπου 100 λέξεις.

Στην ηλικία των δύο ετών αρχίζουν να ενώνουν δύο λέξεις σε φράση. Συνήθως πρόκειται για λέξεις της καθημερινότητας με τις οποίες έχουν την ανάγκη να εκφράσουν μία ανάγκη π.χ “μαμά γάλα, πάμε κούνιες” κ.λ.π Από αυτή την ηλικία και για τους επόμενους 12 με 18 μήνες αυξάνονται συνεχώς οι λέξεις που παράγουν και κατανοούν. Σταδιακά αρχίζουν να μεγαλώνουν και οι προτάσεις που χρησιμοποιούν καθώς φτάνουν να ενώνουν 3 με 4 λέξεις με σωστή σύνταξη ενώ ταυτόχρονα κατακτούν όλο και περισσότερους ήχους της ομιλίας.

Γύρω στην ηλικία των 3,6 ετών έχουν πλέον την ικανότητα να ακούσουν μία μικρή ιστορία από έναν ενήλικα, να την αναπαράγουν σε έναν τρίτο και να γίνουν κατανοητά. Επιπλέον είναι σε θέση να κατανοήσουν αλλά και να εκτελέσουν σύνθετες εντολέας με δύο ή τρία σκέλη. Μέχρι και την ηλικία των 4 ετών βελτιώνεται κατά πολύ η χρήση της γραμματικής αλλά και η κατάκτηση εννοιών, όπως και η χρήση ενικού-πληθυντικού αριθμού. Πλέον είναι ικανά να εμπλακούν σε βασική συζήτηση με έναν ενήλικα και να δώσουν βασικές πληροφορίες.

Από την ηλικία των 4,6 έως και 5,6 ετών η ομιλία τους έχει αναπτυχθεί στο βαθμό όπου προσεγγίζει την ομιλία ενός ενήλικα. Χρησιμοποιούν σωστά όλους τους ήχους της ομιλίας και ο λόγος τους είναι πολύπλοκος καθώς συνθέτουν προτάσεις με 8-10 λέξεις. Κατακτούν όλο και πιο εξειδικευμένο λεξιλόγιο και αναπτύσσουν επαρκώς κριτική σκέψη καθώς και την ικανότητα λύσης καθημερινών προβλημάτων. Σε ότι αφορά την γενικότερη έκφρασή τους έχουν αναπτύξει ικανοποιητικά τον περιγραφικό και αφηγηματικό λόγο.

Από την ηλικία των 5,6 ετών και έπειτα, έχοντας κατακτήσει την χρήση στης γλώσσας, αρχίζει η προετοιμασία τους σε ότι αφορά την εισαγωγή τους στις διαδικασίες της γραφής και της ανάγνωσης. Για τον λόγο αυτό, καλό είναι, να είμαστε όσο το δυνατόν βέβαιοι ότι τα παιδιά μας σε αυτή την ηλικία είναι καλοί χρήστες της γλώσσας που χρησιμοποιούν ως μέσο επικοινωνίας, ώστε να είναι έτοιμα να μεταβούν ομαλά στο επόμενο στάδιο.

Αναστασία Καραπατόγλου

Λογοθεραπευτρια

Sofi Neof (Σοφία Νεοφυτίδου)

73Shares

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *